Scroll Top

Ο σημαντικότερος λόγος που οι νεοφυείς επιχειρήσεις επιτυγχάνουν

Ο Bill Gross έχει ιδρύσει πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις, ενώ έχει επιμεληθεί πολλές άλλες – όντας περίεργος στο γιατί μερικές τα κατάφεραν ενώ άλλες απέτυχαν. Μέσα από εκατοντάδες δεδομένα εταιρειών, είτε δικές του είτε άλλων, βαθμολόγησε και μέτρησε κάθε εταιρεία σε 5 παράγοντες. Ένας παράγοντας, είναι πράγματι καθοριστικός, τόσο που τον άφησε έκπληκτο.

Ο Bill Gross μας παρουσιάζει συνοπτικά, τους κύριους λόγους επιτυχίας των startups.

 

  • Χαίρομαι που μοιράζομαι μαζί σας κάποια εκπληκτικά πορίσματα σχετικά με το τι κάνει τις επιχειρήσεις επιτυχημένες, ποιοι παράγοντες καθορίζουν την επιτυχία μιας νεοφυούς επιχείρησης.

Πιστεύω ότι ένας νεοφυής οργανισμός (startup) είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους να βελτιώσουμε τον κόσμο.

Αν πάρετε μια ομάδα εργαζομένων με σωστά κίνητρα να συνεταιριστούν και τους οργανώσετε σε μια νεοφυή επιχείρηση, μπορείτε να απελευθερώσετε πρωτόγνωρο ανθρώπινο δυναμικό. Μπορείτε να τους κάνετε να πετύχουν απίστευτα πράγματα.

Αλλά αν η νεοφυής εταιρεία είναι τόσο καλή ιδέα, γιατί πολλές αποτυγχάνουν;

Αυτό ήθελα να ανακαλύψω. Ήθελα να βρω τι έχει μεγαλύτερη σημασία για την επιτυχία τους.

Και ήθελα να είμαι συστηματικός, να αποφύγω κάποια από τα ένστικτά μου ή λανθασμένες εντυπώσεις που ίσως είχα λόγω τόσων εταιρειών που έχω δει εδώ και χρόνια.

Ήθελα να το μάθω επειδή φτιάχνω επιχειρήσεις από 12 χρονών όταν πουλούσα καραμέλες σε στάση λεωφορείου στο Γυμνάσιο, έως το Λύκειο, που κατασκεύαζα συσκευές ηλιακής ενέργειας, στο Πανεπιστήμιο που κατασκεύαζα ηχεία. Μετά το πτυχίο έφτιαξα εταιρίες λογισμικού. Και πριν από 20 χρόνια ίδρυσα την Idealab, και τα τελευταία 20 χρόνια ιδρύσαμε πάνω από 100 επιχειρήσεις, πολλές επιτυχίες αλλά και μεγάλες αποτυχίες. Μάθαμε πολλά από αυτές τις αποτυχίες.

Έτσι προσπάθησα να εξετάσω τους παράγοντες που συντέλεσαν περισσότερο στην επιτυχία και στην αποτυχία. Έτσι ανέλυσα τα εξής πέντε σημεία:

Πρώτα, η ιδέα

Νόμιζα πως η ιδέα είναι το παν. Ονόμασα την εταιρεία μου Idealab, Εργαστήρι Ιδεών, επειδή λατρεύω τη στιγμή της σύλληψης μιας ιδέας. Αλλά με τον καιρό, σκέφτηκα ότι ίσως η ομάδα, η εφαρμογή του σχεδίου, η προσαρμοστικότητα, είχαν περισσότερη σημασία από την ιδέα.

Δεν πίστευα ποτέ ότι θα παράθετα τον Μάικ Τάισον στη σκηνή του TED, αλλά κάποτε είπε:

«Όλοι έχουν ένα σχέδιο, μέχρι να φάνε την μπουνιά στο πρόσωπο».

Νομίζω ότι ισχύει και για τις επιχειρήσεις. Μεγάλο μέρος της εκτέλεσης του σχεδίου της ομάδας είναι η ικανότητα προσαρμογής της στη γροθιά από τον πελάτη. Ο πελάτης είναι η μόνη πραγματικότητα. Γι’ αυτό σκέφτηκα ότι το σημαντικότερο ίσως ήταν η ομάδα.

Μετά εξέτασα το επιχειρηματικό μοντέλο

Τα πάει καλά η εταιρεία στην εισροή εσόδων τους πελάτες; Αυτό άρχισε να γίνεται η βασική μου σκέψη ως προς το τι συνέβαλε περισσότερο στην επιτυχία.

Μετά ανέλυσα τη χρηματοδότηση

Μερικές φορές οι εταιρείες παίρνουν μεγάλη χρηματοδότηση. Ίσως αυτό να είναι πιο σημαντικό.

Και φυσικά, η χρονική στιγμή

Μήπως είναι πρώιμη ιδέα κι ο κόσμος δεν είναι έτοιμος; Μήπως είσαι πολύ μπροστά και πρέπει να εκπαιδεύσεις τον κόσμο; Είναι κατάλληλη; Ή είναι πολύ αργά και υπάρχει ήδη ανταγωνισμός;

Εξέτασα πολύ προσεκτικά αυτούς τους πέντε παράγοντες σε πολλές επιχειρήσεις. Εξέτασα και τις 100 εταιρείες της Idealab και 100 άλλες επιχειρήσεις ώστε να ανακαλύψω κάτι επιστημονικό.

Έτσι για τις επιχειρήσεις της Idealab, για τις 5 καλύτερες απ’ αυτές – Citysearch, CarsDirect, GoTo, NetZero, Tickets.com – όλες αυτές σημείωσαν επιτυχία δισεκατομμυρίων.

Για τις 5 χειρότερες εταιρείες; – Z.com, Insider Pages, MyLife, Desktop Factory, Peoplelink – αν και είχαμε προσδοκίες απ’ αυτές, δεν πέτυχαν.

Έτσι, προσπάθησα να ταξινομήσω όλα αυτά τα χαρακτηριστικά το πώς οι εταιρείες τα πήγαν σε καθεμιά κατεύθυνση. Όσον αφορά τις εταιρείες εκτός Idealab, ανέλυσα τις τεράστιες επιτυχίες των Airbnb, Instagram, Uber, Youtube και LinkedIn.

Και μερικές αποτυχημένες εταιρείες: Webvan, Kozmo, Pets.com Flooz και Friendster. Αυτές είχαν χρηματοδοτηθεί αδρά, κάποιες είχαν και επιχειρηματικό μοντέλο, αλλά δεν πέτυχαν. Εξέτασα τους παράγοντες που μέτρησαν περισσότερο για την επιτυχία και την αποτυχία όλων αυτών των επιχειρήσεων, και τα αποτελέσματα πραγματικά με εξέπληξαν.

Ο κορυφαίος παράγοντας ήταν ο συγχρονισμός

Ο συγχρονισμός δικαιολογούσε το 42% της διαφοράς μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας. Οι ομάδα και εκτέλεση ήρθαν δεύτερα, και η ιδέα, η διαφορετικότητα και η μοναδικότητά της ιδέας, ήρθε τρίτη.

Αυτό όμως δεν είναι απόλυτο, δεν σημαίνει πως η ιδέα δεν είναι σημαντική, αλλά με εξέπληξε το ότι η ιδέα δεν ήταν το σημαντικότερο. Μερικές φορές είχε σημασία όταν ήταν συγχρονισμένη.

Το επιχειρηματικό μοντέλο και η χρηματοδότηση μου φάνηκαν λογικά. Το επιχειρηματικό μοντέλο, λογικά είναι τόσο χαμηλά διότι μπορείς να ξεκινήσεις χωρίς αυτό και να προσθέσεις ένα όταν το προϊόν έχει ζήτηση. Το ίδιο ισχύει και με τη χρηματοδότηση, αν είναι αρχικά χαμηλή αλλά μετά κερδίζεις έδαφος, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, είναι πολύ εύκολο να λάβεις μεγάλη χρηματοδότηση.

Θα σας δώσω μερικά συγκεκριμένα παραδείγματα.

Ας πάρουμε την Airbnb

…που είναι πασίγνωστη επιτυχία. Είναι γνωστό ότι πολλοί έξυπνοι επενδυτές αγνόησαν αυτή την εταιρεία επειδή σκέφτονταν ότι, «Κανένας δεν θα νοικιάσει χώρο στο σπίτι του σε έναν ξένο». Φυσικά αυτό αποδείχτηκε λάθος. Αλλά ένας λόγος που πέτυχε, εκτός από καλό επιχειρηματικό μοντέλο, καλή ιδέα, σπουδαία εφαρμογή, είναι ο συγχρονισμός.

Η εταιρεία ξεφύτρωσε εν μέσω οικονομικής ύφεσης όταν οι άνθρωποι χρειαζόταν επιπλέον χρήματα, και αυτό ίσως βοήθησε τον κόσμο να αποδεχθεί να νοικιάσει το σπίτι του σε ξένο.

Το ίδιο και με την Uber

Αποδείχθηκε τέλεια επιχείρηση, με τέλειο επιχειρηματικό μοντέλο, και τέλεια εφαρμογή σχεδίου. Όμως ο συγχρονισμός ήταν τέλειος στο να βρουν οδηγούς για το σύστημα. Οι οδηγοί αναζητούσαν επιπλέον χρήματα: ήταν πολύ πολύ σημαντικό.

Μια πρώιμη επιτυχία, η Citysearch, ήρθε όταν υπήρχε ζήτηση για ιστοσελίδες.

Η GoTo.com που την αναγγείλαμε στο TED το 1998, ήρθε όταν οι επιχειρήσεις αναζητούσαν οικονομικούς τρόπους να κερδίσουν πελάτες. Νομίζαμε πως η ιδέα ήταν σπουδαία, στην πραγματικότητα, η χρονική στιγμή ήταν σπουδαιότερη.

Και μερικές αποτυχίες μας

Ιδρύσαμε την Z.com, μια διαδικτυακή ψυχαγωγική εταιρεία. Ήμασταν τόσο ενθουσιασμένοι — μαζέψαμε λεφτά, είχαμε υπέροχο επιχειρηματικό μοντέλο, μέχρι που προσλάβαμε μεγάλο ταλέντο του Χόλιγουντ. Όμως η διείσδυση της ευρυζωνικότητας ήταν χαμηλή το 1999-2000. Ήταν δύσκολο να παρακολουθήσεις βίντεο διαδικτυακά. έπρεπε να βάλεις κωδικοποιητές και πολλές άλλες ρυθμίσεις, τελικά η εταιρεία έκλεισε το 2003.

Μόλις δύο χρόνια αργότερα, όταν το πρόβλημα κωδικοποίησης λύθηκε απο το Adobe Flash και όταν η διείσδυση ευρείας ζώνης στο 50% της Αμερικής, to YouTube συγχρονίστηκε άψογα. Καλή ιδέα, αλλά απίστευτος συγχρονισμός. Και δεν είχε καν επιχειρηματικό σχέδιο όταν πρωτοξεκίνησε. Τότε δεν ήταν καν βέβαιο ότι θα λειτουργήσει. Όμως ήταν τέλεια συγχρονισμένο.

Η εφαρμογή τελικά έχει μεγάλη σημασία

Θα έλεγα εν κατακλείδι ότι η εφαρμογή τελικά έχει μεγάλη σημασία. Η ιδέα μετράει πολύ. Ο συγχρονισμός όμως ακόμη περισσότερο. Για να βρείτε το σωστό χρόνο πρέπει να δείτε αν οι καταναλωτές είναι πραγματικά έτοιμοι γι’ αυτό που προσφέρετε. Και να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, να μην αρνούμαστε τα πραγματικά αποτελέσματα, διότι αν έχετε κάτι που αγαπάτε, θέλετε να το προωθήσετε, αλλά θα πρέπει να είστε πολύ ειλικρινείς για τον παράγοντα συγχρονισμό.

Όπως προείπα, οι νεοφυείς επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν τον κόσμο καλύτερο. Ελπίζω κάποιες από αυτές τις αναλύσεις να μπορέσουν να αυξήσουν τις πιθανότητες επιτυχίας σας, και να συμβάλλουν στο να γίνει κάτι καλό στον κόσμο το οποίο διαφορετικά δεν θα συνέβαινε.

Related Posts